چهار مقاله اثر کیست دانلود کتاب pdf با لینک مستقیم از نارمک دانلود

دانلود رایگان کتاب چهار مقاله بصورت pdf

دانلود pdf کتاب چهار مقاله

چهار مقاله اثر کیست

منتشر کننده : نارمک دانلود

برای دانلود رایگان کتاب چهار مقاله از رسانه نارمک دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید

چهار مقاله اثر کیست

چهار مقاله کتابی‌است از آقای نظامی عروضی سمرقندی. نام واقعی کتاب مجمع‌النوادر است. از آنجا که در این کتاب از چهار حرفه، دانش دبیری، شاعری، طب، و نجوم، در چهار گفتار جداگانه سخن گفته است، از گذشته به نام چهار مقاله معروف شده است. کتاب در بین سالهای ۵۵۱ و ۵۵۲  هجری به یکی از شاهزادگان آل شنسب تقدیم شده‌است. مصنف کتاب آقای ابوالحسن نظام الدین یا نجم الدین احمدبن عمربن علی سمرقندی معروف به آقای نظامی عروضی از شعرا و نویسندگان قرن ششم هجری بوده که از شعر وی جز چند قطعه هجا به جا نمانده است. لیکن چنانچه از محتوای کتاب بر می‌آید، این نویسنده نثر خوبی داشته و کتاب چهارمقالهٔ او از نمونه‌های برجستهٔ نثر و انشای فارسی است. وی گذشته از شاعری و دبیری در فنون طب و نجوم هم مهارت داشته و حکایت‌هایی که در چهار مقاله ذکر می‌کند گواه این نکته است. تاریخ تألیف کتاب، چنان‌که پیشتر اشاره شد، هرچند در درون کتاب مذکور نیست، ولی قطعاً پس از سال ۵۵۲ هجری یا سال وفات سلطان سنجر سلجوقی، نبوده است. زیرا از متن کتاب مشخص می‌شود که سلطان سنجر در زمان تألیف کتاب زنده بوده، به گونه ای که نظامی عروضی در کتاب خود در حق وی دعا می‌کند.

نظامی عروضي در چهار مقاله گفته است: «هر كه را طبع در نظم شعر راسخ شد و سخنش هموار گشت، روي به علم شعر آورد و عروض بخواند و گرد تصانيف استاد آقای ابوالحسن السرّ خسي البهرامي گردد، چون غاية العروضين، كنزالقافيه و نقد معانی و نقد الفاظ و سرقات و تراجم.»۵ مي‌بينيم كه اولاً شعر به‌زعم نظامی عروضي علم است و نه هنر، دوم اينكه، عروض و قافيه از ضرور‌ّيات شعری است.نويسندة چهار مقاله، حتی آنجا كه وارد عرصة معنا مي‌شود، معيارهايي را معرفي مي‌كند كه غالباً از «وهم» و «قوة موهمه» ناشي مي‌شود كه ممكن است هر نوع ديگر زباني نيز بتواند با چنين معيارهايي معرفي شود: «شاعری صناعتي است كه شاعر بدان صناعت اتس‍ّاق مقدمات موهمه كند.»۶ بالاترين ب‍ُرد فكري عروضي سمرقندي، تا آنجاست كه معتقد است شعر بايد: «معنی خ‍ُرد را بزرگ و معنی بزرگ را خ‍ُرد و نيكو را در خلعت زشت بازنمايد و زشت را در صورت نيكو جلوه دهد۷ و به ايهام قو‌ّت‌هاي غضباني و شهوانی را برمي‌انگيزد.

دیدگاه ها